AAFYSIO-16

Hoofdpijn klachten

Iedereen heeft er wel eens last van, maar als het structureel terugkomt is het erg vervelend: hoofdpijn klachten. Waar de één maar af en toe hoofdpijn heeft, zijn er ook mensen die vaak of zelfs bijna altijd hoofdpijn hebben. Hoe ontstaat het, welke soorten zijn er, wanneer krijgt u last van hoofdpijn en hoe kunt u het verhelpen? Dit en meer vertellen we u graag.

Welke soorten hoofdpijn zijn er?

Hoe ontstaat hoofdpijn?

Hoofdpijn ontstaat eigenlijk nooit spontaan, er zijn veel dingen die hoofdpijn kunnen veroorzaken. Op het ontstaan van hoofdpijn heeft u in veel gevallen zelf invloed. Zo kunt u hoofdpijn voorkomen door genoeg te slapen en weinig cafeïne te drinken en gezond te eten. Als u erg gewend bent aan cafeïne, kunt u ook hoofdpijn krijgen als u plotseling stopt met veel cafeïne drinken.

Ook door deze zaken kunt u hoofdpijn krijgen:

Soms is het lastig om de oorzaak van hoofdpijn vast te stellen. Vooral op het gebied van spanningshoofdpijn is de oorzaak niet altijd duidelijk. Wel is duidelijk dat mentale of lichamelijke inspanning invloed kunnen hebben op deze klacht, en zelfs hoofdpijn kunnen verergeren. Daarnaast speelt ook de erfelijke aanleg een rol bij het krijgen van hoofdpijn. Tot slot kan ook nekpijn de aanleiding zijn voor hoofdpijn. Daar vertellen we u hier meer over.

Ervaart u hoofdpijn en is stress er de oorzaak van? (Te veel) stress kan negatieve invloed hebben op uw lichamelijke en mentale gezondheid. Daarom is het goed om de signalen op tijd te herkennen en stress in uw leven te verminderen. Alles over het ontstaan van lichamelijke klachten door stress leest u in onze blog.

AAFYSIO6

Hoe voelt hoofdpijn?

Hoofdpijn wordt door iedereen anders ervaren. Zo kan hoofdpijn op verschillende plekken in uw hoofd zitten. Heeft u pijn aan beide kanten van uw hoofd, alsof er een band uw hoofd beknelt? Dit is een kenmerkende klacht bij spanningshoofdpijn. Een bonzende, heftige pijn aan één kant van uw hoofd duidt vaak op migraine. Als u pijn hebt aan een kant van uw gezicht die heel heftig is en op één dag meerdere keren voorkomt als een soort aanval, heeft u waarschijnlijk clusterhoofdpijn. Daarnaast kunt u hoofdpijn ervaren in het voorhoofd, achterhoofd, bovenop uw hoofd, aan de linker- of rechterkant van uw hoofd of vanuit uw nek.