Home > Klachten > Hoofdpijnklachten
AAFYSIO-16

Hoofdpijnklachten

Iedereen heeft er wel eens last van, maar als het structureel terugkomt is het erg vervelend: hoofdpijnklachten. Waar de één maar af en toe hoofdpijn heeft, zijn er ook mensen die vaak of zelfs bijna altijd hoofdpijn hebben. Hoe ontstaat het, welke soorten zijn er, wanneer krijg je last van hoofdpijn en hoe kun je het verhelpen? Dit en meer vertellen we je graag.

Welke soorten hoofdpijn zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn, die allemaal een andere oorzaak hebben en zich op een andere manier uiten. Je kunt last hebben van één of meerdere soorten hoofdpijn tegelijk.

Ook kun je naast hoofdpijn nog last hebben van andere klachten. Dit zijn de meest voorkomende soorten hoofdpijn:

Hoe ontstaat hoofdpijn?

Hoofdpijn ontstaat eigenlijk nooit spontaan, er zijn veel dingen die hoofdpijn kunnen veroorzaken. Op het ontstaan van hoofdpijn heb je in veel gevallen zelf invloed. Zo kun je hoofdpijn voorkomen door genoeg te slapen en weinig cafeïne te drinken en gezond te eten.

Als je erg gewend bent aan cafeïne, kun je ook hoofdpijn krijgen als je plotseling stopt met veel cafeïne drinken.

Door deze oorzaken kun je ook hoofdpijn krijgen:

Soms is het lastig om de oorzaak van hoofdpijn vast te stellen. Vooral op het gebied van spanningshoofdpijn is de oorzaak niet altijd duidelijk.

Wel is duidelijk dat mentale of lichamelijke inspanning invloed kunnen hebben op deze klacht, en zelfs hoofdpijn kunnen verergeren. Daarnaast speelt ook de erfelijke aanleg een rol bij het krijgen van hoofdpijn.

Tot slot kan ook nekpijn de aanleiding zijn voor hoofdpijn. Daar vertellen we je hier meer over.

Ervaar je hoofdpijn en is stress er de oorzaak van? (Te veel) stress kan negatieve invloed hebben op je lichamelijke en mentale gezondheid. Daarom is het goed om de signalen op tijd te herkennen en stress in je leven te verminderen.

Alles over het ontstaan van lichamelijke klachten door stress lees je in onze blog.

AAFYSIO6

Hoe voelt hoofdpijn?

Hoofdpijn wordt door iedereen anders ervaren. Zo kan hoofdpijn op verschillende plekken in uw hoofd zitten. Heb je pijn aan beide kanten van je hoofd, alsof er een band je hoofd beknelt? Dit is een kenmerkende klacht bij spanningshoofdpijn.Een bonzende, heftige pijn aan één kant van je hoofd duidt vaak op migraine.

Als je pijn hebt aan een kant van je gezicht die heel heftig is en op één dag meerdere keren voorkomt als een soort aanval, heb je waarschijnlijk clusterhoofdpijn.

Daarnaast kun je hoofdpijn ervaren in het voorhoofd, achterhoofd, bovenop je hoofd, aan de linker- of rechterkant van je hoofd of vanuit je nek.

Is hoofdpijn erg?

Hoewel hoofdpijn natuurlijk erg vervelend is, kan het meestal geen kwaad. Soms kun je zoveel hoofdpijn hebben dat het lastig is om je dagelijkse dingen te doen, zoals werken of sporten. In dat geval is het goed om te onderzoeken wat de oorzaak van uw hoofdpijn is, zodat je hier iets aan kunt veranderen.

Mensen zijn soms bang dat hun hoofdpijn een ernstige oorzaak heeft, maar gelukkig is dat maar in heel weinig gevallen aan de orde. Daarnaast zijn er meestal al andere verschijnselen opgetreden als er een ernstige achterliggende oorzaak is van je hoofdpijnklachten.

Hoe voorkom ik hoofdpijn?

Hoewel je in sommige gevallen niets aan je hoofdpijn kunt doen, kun je in je dagelijkse leven zeker keuzes maken om hoofdpijn te verminderen of voorkomen. Neem je voldoende rust? Drink je voldoende water en laat je je spieren voldoende ontspannen? Frisse lucht, ontspanning en regelmatig bewegen kan ervoor zorgen dat je hoofdpijn kunt voorkomen.

Daarnaast kun je hoofdpijn ook voorkomen of verminderen als je verkouden bent, bijvoorbeeld door een stoombad. Zoals gezegd kan hoofdpijn ook ontstaan dankzij nekklachten. Als je deze verhelpt, zal de hoofdpijn ook afnemen.